När man kommer hem vissa dagar och ser tillbaka på det man har gjort har man svårt att förstå var man har lagt tiden, andra dagar är rena fullträffar. Idag har jag haft en fullträff där allt har gått i strategins anda.

05.00 Klev upp för att hinna titta på gårdagens skiss över hur man illustrerar eHälsa. Funderade på detta lite under frukosten. Slås av debatten kring plasten i nappflaskor, ska man ha ångest över att man kanske har gett sina barn hormonstörningar. Snacka om att man velat ha denna information tidigare på något sätt, är detta en sida av eHälsa?

06.00 På väg till Bromma för att ta flyget upp till vårt kontor i Sundsvall. Ska fortsätta diskussionerna kring en mycket spännande lösning som ska byggas på Azure och med BPOS. Har nog potential att bli en vinnare i nästa års .NET award.

06.55 Är i god tid, tar en Latte på Bromma. In kliver Mats Odell. Tanken slår mig vilket fantastiskt land vi lever i där våra regeringsrepresentanter kan röra sig så fritt. Tanken slår mig även att vi nog sitter och funderar på samma saker över våra kaffekoppar. Hur får vi myndigheter, hur ska myndigheterna kunna visionen om Offentligt data, vad skulle man göra med all rådata om de blev offentliga, hur ser vi till att penningtvättsfrågan hanteras på ett bra sätt. Borde kanske ha gått fram och sagt att jag har funderat på detta och skulle gärna ha en inspirerande morgondialog med honom om någon av dessa frågor.

07.55 Planet lyfter. Har fått i uppgift att försöka definera omfattningen hur ett Landsting ska förhålla sig till de nationella tjänsteintiativen och RIV (Riktlinjer för interopabillitet i Vården).  Själva flygningen blir en tydlig symbolik för vad ett projekt av denna typ ska göra. Det gäller först ta sats för att komma upp på höga höjder för att se de stora penseldragen för att slutligen landa med fötterna i den norrlänska myllan. Ett projekt av den här typen kan inte bara resultera i Powepoints och dokument. Det måste parallellt tas fram en mönsterapplikation där det som skrivs omsätts i realiserbar kod.

09.00 Dags att ställa om från RIV till Azure. Inspirerande diskussioner kring vårt tillvägagångssätt och det kommande projektet. Hoppas verkligen att vi blir en del av denna resa ut bland de blå molnen.

13.00 Samtalar med kollega på Sundsvallskontoret som har uppmärksammat blogginlägget om CRM-satsning. Kul och inspirerande dialog.

16.30 Dags att flyga hem till Stockholm. Hamnade bredvid en kille från IBM. Hade en diskussion som slutade i compliance-frågor och molnet. Under diskussionen drog jag mig till minnes Peters inlägg kring ”Det halv fulla glaset”.

17.30 Hade som mål att ta en avstämning om eHälsa i taxin men mottagaren var upptagen i möte. Funderade istället vidare på ”Det halvfulla glaset”, men det får bli morgondagens inlägg.

18.30 Hemma. Tisdag betyder speldag. Två små ivriga älsklingar står och stampar i hallen för att Wii-konsolen ska hinna användas innan det är dags att sova… för mig är tisdagar ”The Mentalist” kl. 21.

22.17 När jag står och borstar tänderna slår det mig att jag har haft en dag som helt har gått i strategins anda. Varifrån idén att slå på datorn och blogga kommer ifrån vet jag inte… God natt!